سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر شیطانها برگرد دلهای فرزندان آدم نمی چرخیدند، آنها به ملکوت نظر می کردند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :1
کل بازدید :24002
تعداد کل یاداشته ها : 11
103/2/29
8:27 ص
موسیقی
 این پست در مورد معماری لینوکس و اجزای تشکیل دهند? آن، شل رایج سیستم عامل لینوکس و شروع کار با لینوکس به صورت عملی، خواهید خواند :

 

معماری لینوکس :

سیستم عامل GNU/Linux شامل  Kernel، Shell ، Utilities و Application Programs می باشد.

Kernel :

هست? سیستم لینوکس، کرنل است. کرنل منابع یک کامپیوتر را کنترل کرده و آنها را به کاربران و وظایف مختلف اختصاص می دهد. کرنل به صورت مستقیم با سخت افزار ارتباط برقرار می کند.

 

Shell :

لینوکس یک رابط کاربر ساده به نام شل دارد که سرویس هایی که یک کاربر نیاز دارد را فراهم می کند. شل ها، کاربران را از داشتن معلومات در مورد جزئیات پیچید? سخت افزار بی نیاز می کنند.

بعضی از شل های لینوکس عبارتند از : bash ، sh ، tcsh ، csh و ksh .

 

Linux Utilities & Application Programs :

Utility های لینوکس یا همان دستورات (Command) ، یک مجموعه از برنامه ها هستند که پردازش های روزانه (معمول) را سرویس می دهند.

بخشی از این Utility ها به عنوان Application در نظر گرفته می شوند، همانند : Database Management System ها ، Word Processor ها و ...

 

Shell های موجود در لینوکس :

شل همانند هر برنام? دیگری در سیستم لینوکس اجرا می شود.

در زیر نام تعدادی از شل های سیستم های Unix / Linux را می بینید :

Bourne Shell              C Shell                   Korn Shell              Restricted Shell

Bash Shell                  Tcsh Shell              A Shell                   Z Shell

ولی تنها bash را شرح می دهیم :

Bash برگرفته از عبارت Bourne Again Shell می باشد. در واقع bash صورت پیشرفت? Bourne shell و همچنین شل پیش فرض اکثر سیستم های لینوکس است.

این شل را در مسیر /bin/bash می توان یافت.

از مزایای این شل اینست که قابلیت Storing the History را داراست. به این معنا که کاربر براحتی و به کمک Arrow Key ها می تواند به دستورات قبلی که استفاده کرده است، دسترسی داشته باشد.

 

N نکته : اگر بر روی کامپیوتر خود سیستم عامل لینوکس را ندارید، براحتی می توانید از دیسک های زند? لینوکس همانند کناپیکس یا شبدیکس استفاده کنید. برای استفاده از این نسخه ها ابتدا کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنید که اولین راه انداز کامپیوتر CD-ROM باشد سپس سی دی را درون سیستم قرار داده و کامپیوتر را Restart کنید. حال به صورت اتوماتیک کامپیوتر از روی سی دی بوت شده و شما دیگر اثری از ویندوز نمی بینید، بلکه وارد دنیای لینوکس شده اید.

 

Starting a Linux Session : Logging On

شما به کمک دستور telnet از هر کامپیوتری که سیستم عاملی همانند Windows 9X یا Windows NT دارد، می توانید به یک کامپیوتر که سیستم عامل لینوکس دارد متصل شوید.

Syntax این دستور را در زیر می بینید :

telnet <hostname or IP Address>

 

شما ممکن است روی کنسول لینوکس یا کامپیوتر کلاینت کار کنید. در حالتی که روی کنسول لینوکس هستید، احتیاجی به استفاده از دستور telnet نداشته و زمانیکه کامپیوتر بالا میآید، شما پرامپت (Prompt) لاگین را مشاهده خواهید کرد.

اما اگر شما روی یک کلاینت کار می کنید (منظور کامپیوتری ست که از یک سرور، برای استفاده از لینوکس سرویس می گیرد) احتیاج به telnet کردن به سرور لینوکس خواهید داشت.

برای مثال اگر شما بر روی یک کامپیوتر کلاینت کار میکنید و TCP/IP Address نسبت داده شده به سرور لینوکس، 192.168.0.1 است، دستور telnet را به شکل زیر بایستی استفاده کنید :

telnet 192.168.0.1 <Enter>

منظور از <Enter> ، فشردن کلید Enter صفحه کلید است.

 

بعد از اتصال به سرور لینوکس، پیغامی شبیه به آنچه که در زیر می بینید بر روی ترمینال شما نمایش داده می شود :

Red Hat Linux release 7.1 (Seawolf)

Kernel 2.4.2-2 on an i686

Login :